Shakila Skincare & Spa

Shakila Skincare & Spa

Thursday 4 June 2015

Ganguan Kulit Pigmentasi

Gangguan Kulit Pigmentasi

Definisi

Gangguan pigmentasi kulit adalah keadaan yang menyebabkan kulit untuk kelihatan lebih Cerah atau lebih gelap daripada biasa, atau bertompok tompok hitam dan berubah warna.

Penerangan

Rakyat semua kaum mempunyai gangguan pigmentasi kulit. Beberapa gangguan, seperti albinism (yang menjejaskan satu daripada setiap 17,000 orang) jarang berlaku. Lain-lain, seperti tompok penuaan, adalah sangat umum.

Gangguan

Ganguan pigmentasi kulit berlaku kerana badan menghasilkan sama ada terlalu banyak atau terlalu sedikit melanin, pigmen yang menghasilkan rambut, kulit dan warna mata.

 Melanin melindungi tubuh dengan menyerap cahaya ultraungu.

Dalam hypopigmentation bermakna badan tidak menghasilkan melanin yang cukup.

 Albinism, sebagai contoh, adalah satu keadaan yang diwarisi yang menyebabkan kekurangan pigmen. Jadi seorang penghidap biasanya mempunyai kulit yang Cerah, rambut kuning putih atau pucat, dan mata biru atau kelabu cahaya.

Satu lagi keadaan yang dipanggil vitilgo, mencipta licin, bintik putih depigmented pada kulit. Vitilgo memberi kesan kepada hampir 2% daripada penduduk, tetapi ia menyerang orang berusia antara 10 dan 30 tahun lebih kerap, dan adalah lebih ketara di kalangan mereka yang mempunyai kulit gelap.

Dalam hyperpigmentation, badan menghasilkan terlalu banyak melanin, menyebabkan kulit menjadi lebih gelap daripada biasa.

 Liken chronicus simplex adalah gangguan kulit dengan gatal-gatal yang teruk yang menyebabkan tebal, tompok gelap pada kulit untuk berkembang.

 Ichthyosis lamela (ikan penyakit skala) adalah penyakit yang diwarisi yang juga mempunyai ciri-ciri gelap, bersisik, patch kering kulit.

Hyperpigmentation juga berlaku dalam melasme, topeng seperti perubahan warna gelap yang menutupi pipi dan Batang hidung. Melasma boleh berlaku semasa akhir kehamilan. Orang yang mempunyai penyakit autoimun (apabila sel-sel imun yang menyerang penceroboh, menjadi luar biasa diprogramkan untuk membunuh sel-sel sendiri di dalam tubuh) lupus sistemik juga boleh membangunkan berbentuk topeng seperti rama rama yang sama pada muka mereka.

 Di samping itu, ramai orang mempunyai tahi lalat, jeragat, bintik umur, dan tanda lahir, daripada merah atau coklat untuk kebiruan, hitam, meliputi pelbagai bahagian tubuh mereka.

Dapatkan Set Pigmentation Shakila Skincare Di Link Berikut : 



No comments:

Post a Comment